یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

آغاز عصر رايانه‌اي کوانتومي / معماهاي لاينحل کلاسيک حل مي‌شوند

آي بي ام

یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴:۰۰


شرکت آي بي ام قصد دارد فناوري رايانه اي کوآنتوم خود را از طريق خدمات کلود در دسترس همگان قرار دهد تا کاربران بتوانند از قدرت پردازشگر کوآنتومي اين شرکت مطلع شوند.

وايمکس نيوز- به نقل از اي ويک، آي بي ام از 35 سال قبل در تلاش براي دستيابي به اين فناوري بوده و شايد تا زمان عرضه مدل نهايي يک رايانه کوآنتومي به يک دهه ديگر زمان نياز داشته باشد.

تفاوت اصلي رايانه هاي کوآنتومي با رايانه هاي عادي در اين است که آنها در آن واحد قادر به پردازش بيت هايي هستند که به طور همزمان مقادير صفر، يک يا صفر و يک را به خود اختصاص مي دهند. در نتيجه رايانه هاي داراي پردازشگر کوآنتومي مي توانند وظايف محوله را با سرعت بسيار بيشتري در قياس با رايانه هاي معمولي انجام دهند.

به بيان ديگر پردازشگرهاي کوآنتومي مي توانند عمليات متنوع و جديدي را بر روي داده ها در قالب هايي خارج از مدل هاي استاندارد انجام دهند. در عرصه پردازش کوانتومي به بيت ها کوآبيت گفته مي شود.

تا پيش از اين تنها محققان و متخصصان به چنين پردازشگرهايي دسترسي داشتند، اما حالا مردم عادي هم از مزاياي اين فناوري گران قيمت بهره مند مي شوند.

آي بي ام مي گويد با اين کار عصر رايانه اي کوانتومي را آغاز کرده و اميدوار به ايجاد جهاني بر اساس همين فناوري است که موجب حل بسياري از معماهاي کلاسيک رشته هاي مختلف که تا به حال قابل حل نبوده اند، خواهد شد. دسترسي به پردازشگر کوانتوم آي بي ام از طريق خدمات کلود با استفاده از رايانه هاي شخصي يا تلفن همراه ممکن است.

پردازنده ياد شده متشکل از 5 کوآبيت است که نسبت به مدل هاي قبلي پردازنده هاي کوآنتومي آي بي ام پيشرفته تر محسوب مي شود. اگر چه هنوز هيچ رايانه کوآنتومي در جهان ساخته نشده، اما در آينده پردازنده هاي کوآنتومي متوسط داراي 50 تا 100 کوآبيت خواهند بود که اجراي بسياري از طرح ها و پروژه هاي پيچيده و داراي محاسبات فراوان را ممکن مي کنند.

ديگر رقباي آي بي ام هم عموما پردازنده هاي کوانتومي خود را با تعداد محدودي کوآبيت طراحي کرده اند، البته در مواردي توليدات آنها پيشرفته تر از آي بي ام بوده است. از جمله اين مجموعه ها دانشگاه بريستول است که چند سال قبل از اجراي طرحي موسوم به کوانتوم در کلود يا Quantum in the Cloud خبر داد.

شرکت D-Wave  هم در سال 2011 يک پردازنده کوانتومي 128 کوآبيتي ساخت و در هفته هاي اخير نسل سوم پردازنده D-Wave 2X را با بيش از هزار کوآبيت طراحي کرده است. نکته جالب اين است که گوگل با صرف 10 ميليون دلار هزينه يکي از سيستم هاي کوآنتومي D-Wave را خريداري کرده است.

از جمله شرکت هاي مشهوري که در اين زمينه فعال هستند مي توان به گوگل اشاره کرد با همکاري محققان ارتش آمريکا فعاليت هاي کمتر افشاشده اي را انجام مي دهد و مايکروسافت هم در اين بخش فعال است. آي بي ام براي حفظ برتري خود در اين زمينه موسسه تحقيقاتي نوپايي موسوم به IBM Research Frontiers Institute  را راه اندازي کرده که به طور کلي براي ارتقاي فناوري هاي رايانه اي تلاش مي کند. اين موسسه کنسرسيومي متشکل از سامسونگ، جي اس آر و هونداست.

 

منبع: فارس

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو